ආදම් මැවීම

 ඡායාරූපය:

ආදම් මැවීම

සිස්ටයින් සිවිලිමේ අතිවිශිෂ්ට සිතුවම් සමූහයන්ගෙන් සමන්විත වූ රූප අතරින් 'ආදම් මැවීම' නම් පොහොසත් සිතුවමකි. මෙහිදී දෘශ්‍ය කලාවෙහි ඉතිහාසය තුළ පෙර නොවූ විරූ හා අද්විතීය මිනිසාගේ විභවතාවත් දෙවියන්ගේ උතුම්භාවයත් පිළිබඳ අභිමානවත් දර්ශනයක් මෙහි දැක්වේ. ස්වාමීන් වහන්සේ අහස හරහා පියාසර කරමින් දේවදූතයන් සමග වන සම්ප්‍රාප්තියකි, ඔහුගේ සන්සුන් ආයාචනය සමඟ ඔහුගේ බලවත් හස්තය හා අනුබල දීමකි. ආදම් තම ඇඟිලි දක්වමිනි, පෘථිවි පෘෂ්ඨය වෙරළ තීරයට නැඹුරු වූ ආදම්ගේ ස්පර්ශය ස්පර්ශ වන අතර ඔහුගේ අත ඉස්සර කිරීමට තවමත් නොහැකිය. දිව්‍යමය ආකෘතිය උත්තල මෙන්ම පුපුරනසුලුය. මිනිසා, සංවේදී හා පැහැදිලිවම බෙලහීන බවක් දක්වයි. මෙහි ඇඟිලි දෙක අතර සිදු වීමට ඇති සම්බන්ධතාවයේ නොගැළපෙන ස්පර්ශය බොහෝවිට විස්තර කෙරෙන්නේ ප්‍රබල ධාරණාවක් ලෙසිනි. එය නුහුරු නුපුරුදු අයුරින් වුවද දහසයවන ශතවර්ෂය දී නිර්මාණය කර ඇති බවක් පෙනේ. මහා ආඛ්‍යානයක ප්‍රවේශයක් ලෙස එය ගත හැකිය.

උත්පත්ති කථාව පවසන්නේ දෙවියන් වහන්සේ ආදම්ව මැව්වේ පොළොවේ ධූලි වලින් හා ඔහුගේ හුස්ම ලෙසින් වුව මෙම කථාව පුනරුදයේ කලා කෘති තුළ වචනානුසාරයෙන් නිදසුන් ලෙස නිරූපණය නොවේ. මයිකල් ඇනජලෝගේ සම්පූර්ණයෙන්ම නව ප්‍රතිරූපයක් සංකේතාත්මකව තවත් සංකල්පයක් මෙහි සංකේතවත් කරයි. වර්ණවත් චිත්‍රයක් ලෙස මෙහි ඇති සන්දර්භය විසල් බවකින් යුක්තය.

සිස්ටයින් සීමාව අතික්‍රමණය කර ඇති මෙම කෘතිය මත ඔහු පෙනී සිටින දර්ශන වෙනත් කිසිදු තැනක මෙන් නොව ප්‍රබලව පෙනී සිටී. සැලකිය යුතු මෙන්ම සැලසුම් සම්බන්ධ කරුණක් - මැවුම්කරු තම ඇඟිල්ලට ගෙන යන විට ආදම්ගේ පය ස්පර්ශ කිරීමට සමීප වේ. එම ප්‍රතිරූපය පමණක් නොව මයිකල් යම්තාක් දුරට, පිරිමිකම, ක්‍රිස්තුස් වහන්සේ තුළ පෙන්වන්න හැකි මෙන්ම සම්පූර්ණයෙන්ම නිරුවත් ලෙස ද දක්වයි. මයිකල් ඇන්ජලෝ සිය භාෂාව පිරී ඉතිරී යන අයුරින් ගෙනහැර දක්වන අයුරු මෙහි කියවිය හැකිය.

මිනිසත්කම සහ ආදරය සමග හුස්ම ගැනීමට කලාකරුවකු ලෙස ඉතිරි කර ඇති කෘතියක් මින් නිරූපණය වේ. පවතින මොහොතට සවිඥානික වූ සිත්තරකු ලෙස සනිටුහන් කළ හැකි සිත්තරුන් අතර මොහු ද සිටී. මනුෂ්‍යයෙක් ලෙස තමන්ගේ භාවිතය තුළ මිනිසත්කම සහ ආදරය රැගෙන දෘශ්‍ය කලා කෘති මාලාවකින්ම, මානව රූපයේ සියලු කාය ව්‍යවච්ඡේද ඇතුළත්ව කරන ලද කලා භාවිතාවකි.

මාතෘකා